Resume af tekst 1. Børns mundtlige legekultur
Lene Jensen PN12910
Børn tilegner sig sproget gennem udforskning og brug
i sociale fællesskaber. Sproget har mange funktioner og anvendelsesmuligheder I
den mundtlige legekultur er det sprogglæden og fællesskabet med andre børn, der
er drivkraften i tilegnelsen af sprogets muligheder.
Dette kapitel fokuserer på de 6-12 årige børn.I teksten forstås børns mundtlige legekultur som en samlebetegnelse for de aktiviteter, genre og udtryksformer i mundtlig baseret leg og fortællinger som børn deltager i. Med andre ord: Øgenavne, kælenavne, gåder, udråb, nonsensfortællinger, ord-gak, gyserhistorier, lyde, rim, verbale dueller, og pralerier, gådevitser, parodier, tunge-twistere, fornærmelse, vittigheder, ”alle børnene”- genre, remser, mundhuggerier m.m.
Familien og medier spiller en stor rolle i forhold
til børns legekultur. Forældre og søskende har betydning for tilegnelsen af
glæde ved leg med sproget, og værdsættelse og udvikling af humor. Medierne
levere indtryk, som de unge herefter bruger og bearbejder i legekulturen.
Samvær, sociale relationer og kommunikation i
familien er som regel præget af stabilitet, rutiner og forudsigelighed,
hvorimod det i institutionerne er præget af det modsatte. Her er samvær, relationer
og kommunikation komplekst, foranderligt og noget men skal opnå og
vedligeholde. Disse færdigheder er noget børnene tilegner sig i samspillet med
bl.a. søskende og i institutionerne og i fritiden.De genrer og udtryksformer der er nævnt som børns mundtlige legekultur stiller forskellige krav til børnenes sproglige kompetencer.
Ved gåder og gådevitser, er det spørgsmål-svar-formlen børn lærer. Det er en kappestrid, og en udfordring for mange. Det kræver sproglig viden, logisk sans, fantasi, viden om verden samt kendskab til kulturelt præget billedsprog.
Ved gyserfortællinger er det mere fortællingen der
er i centrum, og der skabes en forventning til afslutningen.
”Alle
børnene”-genren, er medie for at udtrykke børns socialiseringserfaringer, herunder
tabuer som død, ulykke, lemlæstelse, dumhed, handicap, sex, incest, voldtægt.
Ved at finde en form og et udtryk kan det tabuiserede og det som ”vi ikke taler
om” alligevel formuleres passende og med humoristisk distance.Parodier er en komisk efterligning af andre. Børn bruger det eksempelvis til genfortælling af konflikter med voksne.
Rim og remser bruges primært af mindre børn, men for større børn anskues alle børnene genren for den nye remseform.
Pædagogerne har stor betydning for børns legekultur.
De har til opgave at skabe tid og rum til at børn kan udforske og udfolde sig.
Det er vigtigt at præsentere de mindre børn for forskellige genre. Pædagogerne
skal være med til at udfordre og opfordre til forskellige aktiviteter, hvor de
kommer omkring så mange genrer som muligt.
Fokuspunkt:
Mentalt skal der også være rum til udfoldelse. Når
små børn udforsker og eksperimentere med sproget, vækker det ofte begejstring,
men også større børn har brug for at udforske og udøve sproget i dets mange
forskellige genrer og anvendelsesmuligheder. Det larmer når to børn er midt i
en verbal duel, men det er en nødvendig kompetence at være rap i replikken og
øve sig i den selvbeherskelse som også hører til genren.
Her kan det være spændende at diskutere om pædagogerne
er gode nok til i en sådan situation at give de større børn rum nok til at
udfolde sig eller om vi bremser dem i deres udfoldelse?
Hej Lene. Jeg tror du har ret, at vi ind i mellem bremser dem i deres mundlige legekultur, fordi den i udfoldelsen, til tider når uanede højder i decibel:-) man kan jo evt. tage dem med udenfor og fortsætte, eller i et rum hvor de ikke forstyrre andre.
SvarSlet