Resume
tekst 2. At skabe antropologisk viden om børn.
Lene Jensen PN12910
Vi anskuer antropologisk børneforskning som en
videnskabelig disciplin, der både er rettet mod børn og de sammenhænge de
indgår i. At skabe antropologisk viden om børn er en bestræbelse på at forstå
indholdet af kategorien børn både som erfaring og betingelse og forklare de
sammenhænge, der på en gang definere og defineres af det enkelte barn og
grupper af børn.
Der er tale om en videnskabelig tilgang, der
principielt hverken er behovsskabt eller målrettet, afgrænset eller
fordefineret, men tværtimod stræber efter indkredsning af de mange forskellige
forhold der opleves af og virker ind på børn og influerer på deres handlinger,
muligheder, fortolkninger og udvikling.
Feltarbejde:
Feltarbejde er den overordnede betegnelse for
forskellige etnografiske metoder og må betragtes som en grundsten i
antropologisk forskning. Antropologisk viden skabes på baggrund af
tilstedeværelsen ”i felten” hvor man gennem længere tid indgår i sociale
situationer og opbygger relationer til de mennesker man udforsker. Dette kan
strække sig fra flere måneder til flere år. Det væsentlige er at være i felten
så længe at man indtager en acceptabel position i forhold til de mennesker,
hvis liv man studerer. Feltarbejde beror således på en deltagelse der sigter
mod indsigter bag om ordene. Mennesket handler, men ofte er rationalet bag ikke
er kendt. Det betyder derfor at det ikke vil være tilstrækkeligt med
spørgeskemaer, interview som eneste metode. Folk kan udtrykke sig på måder, der
afspejler anerkendte og veletablerede logikker helt uafhængig af deres dagliglivs
handlinger eller værdier. Der er sider af hverdagslivet, der ligger udenfor
rationelle begrundelser, handlemåder der udfolder sig meningsfuldt uden at være
benævnt. At udforske menneskers hverdag betyder indsigt i handlinger,
prioriteringer, og samværsformer, formulerede og uformulerede. Et vigtigt
element i feltarbejde er at undre sig over de forhold man konfronteres med, for
derpå at undersøge baggrunden for dem. Feltarbejde er ikke udtryk for én
bestemt tilgang. Enhver undersøgelse må tilpasses det specifikke genstandsfelt
og den problemstilling, der arbejdes ud fra.
Deltagerobservation:
Feltarbejde beror på en vekselvirkning mellem
deltagelse i andre menneskers hverdagsliv kombineret med observation og
systematisk refleksion over det iagttagede. Uden deltagelse forstår man ikke
bevæggrunde og erfaringer, men hænger fast i sin umiddelbare opfattelse af
forholdet baseret på kategorier og begreber hentet fra ens egen verden. Uden
distance kan man ikke fortolke de indsamlede data. Den etnografiske tilgang er
således dobbelt, idet den på en og samme tid indebærer en indlevelse og en
distance- et forsøg på at forstå andres handlinger og opfattelse og samtidig fastholde
en analytisk distance til det det observerede og måske umiddelbart
genkendelige. Deltagerobservation er således ikke bare at gå ind i
undersøgelsesfeltet og søge at forstå, det er også at bestræbe sig på at lægge
afstand til det kendte og hjemlige. Glemme sine hidtidige opfattelser i
forsøget på at begribe verden som den giver mening lokalt. Den analytiske
distance skal ikke hentes i ens hjemlige referenceramme eller begrebsunivers.
Analysen må være loyal over for den undersøgte virkelighed, dvs. de der
gældende standarder for tænkning, handlinger, kategorier og begreber. Uanset
hvad det handler om er det bestræbelserne på at forstå de mennesker man har med
at gøre på deres egne præmisser.
Feltarbejde
som refleksiv tilstand:
Grundlaget for at håndtere balancen mellem nærhed og distance er
refleksivitet. Kun gennem systematiske overvejelser over feltprocessen,
empiriens karakter og egne forudsætninger kan man håndtere på én gang at skulle
sætte sig ind i andre menneskers liv og forsøge at forklare deres
livsomstændigheder, værdier og rationaler, uden at ens egne begreber overtager
den analytiske konstruktion af sammenhænge. Som feltarbejder er man selv en del
af empiriens tilblivelse, for indsigt i mennerskelige erfaringer sker
nødvendigvis ved personlig mellemkomst. Den personlige mellemkomst kan ikke
overkommes, men må indtænkes i ethvert forskningsprojekt som et vilkår for
undersøgelsen, der indbefatter erkendelsen af, at vores begribelse af
mennerskers virkelighed altid vil være begrænset og selektiv. Vi kan ikke
undersøge fænomenerne i sig selv, for der er ingen måde at gå til virkeligheden
på uden om fortolkninger. For at kunne tolke og forklare de fænomener vi
iaggttager, trækker vi altid på forståelser og erfaringer, som går forud for
den umiddelbare situation. Der findes ikke noget emperisk råmateriale, som
objektivt reflektere virkeligheden. Tolkning er således en uomgængelig del af
etnografiske observationer, og den refleksive udfordring består i en stadig
åbenhed overfor forskellige forskningsmuligheder og uophørlig dialog mellem
materialet, feltarbejdesprocessen og de fortolkninger, man lægger ind iagttagelserne. Et grundlæggende aspekt ved
refleksiviteten er derfor, at forskeren i videst muligt omfang er opmærksom på
de udvælgelser, der foretages, og de personlige forhold, som i
feltarbejdersituationen påvirker ens opfattelse af empiri. Empirien er den
registrering, man fortager i mødet med forskningsobjektet inspireret af
teoretiske perspektiver og personlige
erfaringer og prioriteter.
Om konstruktionen af et barneperspektiv:
I
forbindelse med at antropologer og sociologer i slutningen af firserne for
alvor begyndte at formulere paradigmastiske overvejelse om børne- og
barndomsforskning, blev det af flere fremhævet at etnografiske metoder måtte
anses som velegnede til indkredsning af børns perspektiver, erfaringer og
viden. Der har enddog været en tendens til, at etnografiske metoder er blevet
set som måden at indkredse et barneperspektiv på, hvilket kan medføre den
slutning, at blot man anvender etnografiske metoder, så indfanger man også
børnenes perspektiv. Man kan stille spørgsmål ved om det at tale om et
”barneperspektiv” som en entydig størrelse? En sådan sammenfatning ignorerer
sociale kampe, uoverensstemmelser og vil stå i risiko for at fremstille gruppen
som mere socialt homogen og med mere fastlagte og ufforanderlige opfattelser og
handlemønstre, end der er belæg for. Endelig er det værd at pointere, at et
barneperspektiv ikke er en empirisk størrelse, der fremkommer ved studier af
børns udsagn og handlinger alene, men en analytisk konstruktion, der hænger
sammen med de teoretiske overvejelser, man gør sig i forbindelse med
opbygningen, udførelsen og analysen af et feltarbejde. Den antropologiske
forskning retter sig således ikke mod repræsentation af deres perspektiver, for
vi kommer aldrig så tæt på , at vi kan sige, vi deler deres erfaringer eller
ved hvordan de tænker. De forståelser der produceres gennem feltarbejde blandt
børn, peger i stedet mod mere komplekse forklaringer af de sociale og
kulturelle betingelser, som børn aktuelt lever i og med. Dvs. undersøgelserne
bør rette sig mod at forklare børns forskellige opfattelser i lyset af de
omgivelser, de lever i og forholder sig til i stadige samspil med andre
mennesker. Objektet for den antropologiske forskning er ikke bare børn, men
børn i bestemte kontekster.
Analyse af kontekst:
Kontekst er
forbindelser, der opfattes som relevante for det fænomen, der udforskes, men
bedømmelsen relevans beror på en konstruktion af fænomenet som forskeren
foretager. Man inddrager nogle forhold som er relevante, men undlader andre der
ikke opfattes som signifikante for ens problemstilling. Bedømmelsen af relevans
beror i høj grad på de teoretiske indfaldsvinkler, der har inspireret ens
undersøgelse og dermed de spørgsmål man stiller. Antropologen Raymond McDermott
pointere i sine refleksioner over kontekstbegrebet, at opfattelsen af kontekst
gør en væsentlig forskel for den analyse, man foretager. Konteksten er et
udtryk for et konkret samspil mellem personlige, sociale og kulturelle
omstændigheder i det enkelte barns sociale omgang. Med dette perspektiv kan vi
altså ikke på forhånd vide, hvilke sammenhænge der er relevante, men vi kan
undersøge det. Konteksten må underkastes fuldt så systematiske analyser som
handlinger og interaktioner. Både for at kunne danne baggrund for sammenligning
af forhold, som har nogenlunde samme karakter, og for at gøre det
gennemskueligt, hvad der i et givent projekt udnævnes til at være en
betydningsfuld sammenhæng. Problemet med kontekstbegreber er at det sjældent
gøres til genstand for diskussion. At afdække hvilke forhold der er de
væsentligste for analysen af de undersøgte børn, fordre åbenhed overfor mange
sammenhænge kan vise sig at være relevante.
Antropologisk viden om børn:
Antropologiens
væsentligste bidrag til børneforskningen ligger i udforskningen af
forbindelserne mellem barnet og dets kontekst, mellem det individuelle og det
generelle, som de udfolder sig i hverdagens interaktioner, betydningsdannelser
og sociale alliancer. At forske i børn med et antropologisk perspektiv betyder
at få blik for aktive samspil omkring etablering af positioner, viden og
handlemuligheder i relation til mennesker og betydninger der omgiver og
ustandseligt blander sig i, korrigerer og kommenterer de barnlige udtryk.
Fokuspunkter:
Kontekst er forbindelser, der
opfattes som relevante for det fænomen, der udforskes, men bedømmelsen relevans
beror på en konstruktion af fænomenet som forskeren foretager. Man inddrager
nogle forhold som er relevante, men undlader andre der ikke opfattes som
signifikante for ens problemstilling. Bedømmelsen af relevans beror i høj grad
på de teoretiske indfaldsvinkler, der har inspireret ens undersøgelse og dermed
de spørgsmål man stiller.
Jeg kommer til at tænke på om pædagogerne altid er
opmærksomme på konteksten betydning for beskrivelsen af et barn som har
vanskeligheder? Eller er der en tilbøjelighed til blot at se på barnets adfærd
og dermed problemet?
Konteksten må underkastes fuldt så
systematiske analyser som handlinger og interaktioner. Både for at kunne danne
baggrund for sammenligning af forhold, som har nogenlunde samme karakter, og
for at gøre det gennemskueligt, hvad der i et givent projekt udnævnes til at
være en betydningsfuld sammenhæng.Er pædagogerne gode nok til at beskrive konteksten barnet indgår i? Er der den fornødne tid til at kunne observere hvilken kontekst barnet indgår i?
Hej Lene.
SvarSletSikke et fyldestgørende resume!
Godt stykke arbejde.
Og så tænker jeg lige over, at det er sjovt at du har lagt vægt på kontekst under dine fokuspunkter, da det også er et jeg selv har fundet interessant. Kontekst må uanset hvad have kæmpe betydning for analysen af børn på alle deres planer, jeg kan især godt lide den beskrivelse af barn/kontekst som et reb med fibre der er snoet rundt om hinanden og ikke kan tænkes på uden at det har indflydelse hvis der bliver hevet i en enkelt fiber.
Jeg tror du har ret i, at pædagoger ikke altid har hele konteksten med i deres overvejelser omkring barnet. Men man kan jo også sige, at nogle af de faktorer der udgør barnets kontekst ikke alle "normalt" vedkommer os pædagoger - men kan vi tillade os at lade være?? Det er et svært og spændende emne...
HejLene.
SvarSletFlot arbejde - pludselig blev teksten mere forståelig - og jeg er meget enig i dine overvejelser omkring konteksten - alt for ofte ser pædagogen/læreren kun barnet i den aktuelle situation - uden viden om/kendskab til, hvad der ellers rører sig i barnets verden. Det bliver i dagligdagen en konstaterende holdning til "lille Knud har adfærd" (læs - som er uønsket) men ingen har overvejet hvorfor?"
Og nej, jeg mener ikke vi tillade os at lade være - jfr. Vibeke - vi bliver nødt til at forholde os til den verden barnet lever i, hvis vi vil forstå barnet - om ikke til fulde - så dog mere af, hvad det er for sammenhænge, der ligger bag. Kh Helle